Moja własna strona na serwerze vg1.pl
Główne kategorie | Biblie i ... | Apokryfy | Artykuły | Apologie I-IV w. | Św. księgi? | Książki i opinie | Archeologia | Religia a ateizm | Wydania dot. ŚJ | Dokumenty ŚJ | Linki | Wersety | Doktrynalne | Ex ŚJ | Filmy | Transmisje rel. Grudzień 16 2019 14:49:34
Nawigacja
Główna
Szukaj
Galeria
Kategorie Newsów
Download
Forum
FAQ
Kontakt
http://cms-designs.de
Kto napisał 2 list Piotra?
Autor na samym wstępie podaje za "Szymona Piotra, apostoła Jezusa Chrystusa (2 Pi 1:1), oraz na uczestnika podczas przemienienia (Mat 17:1-2, 2 Pi 1:18). Robi to wrażenie, że nie ulega wątpliwości kto pisał. Jednak obecnie znaczne kręgi badaczy wyrażają przekonanie, że jest to wyraźny pseudoepigraf.
2. «utwór o fałszywie przypisanym autorstwie, rozpowszechniony pod imieniem jakiejś znanej postaci»
Narzuca się pytanie, dlaczego miałby się podszywać pod kogoś, kim nie był? Nie należy posądzać go o złe intencje, gdy wyraża troskę o wysokie mierniki moralne, jak i o właściwe rozumienie wcześniejszych przekazów. Jednak gdy do wysokiego morale dołącza fanatyczna nadgorliwość, często dochodzi do zatracenie prawdy i niekontrolowanych zachowań. Nawet taka osoba może znajdować poparcie Boże wynikające z wcześniejszych przekazów Pism, takich jak: Oszustwo w wyłudzeniu kosztowności aby złupić Egipcjan przez Izraelitów, Wyj 3:22 Duch proponuje Bogu, aby prorokom uruchomić fałszywe pomysły, na to Jahwe ,,Idź i tak uczyń!" 1 Krl 22:21-22. Jezus w swej przypowieści o dłużnikach pochwala fałszowanie umów z wierzycielem. Łuk 16:7-9.

Takie osoby zaawansowane w ślepą wiarą, nie kontrolują już swych czysto ludzkich manier, ale idąc na skróty uważają, że służy to szlachetnemu celowi, jakim jest zwalczanie poglądów przeciwników. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że przedstawiając się autorytetem Piotra, zwiększy skuteczność swego stanowiska, a zarazem zapobiegnie powstającym podziałom przez zamknie ust mający inne przekonania. Uwidacznia się to m. in. tak, gdy pisze:
2 Pi 1:20 To przede wszystkim miejcie na uwadze, że żadne proroctwo Pisma nie jest do prywatnego wyjaśniania. 3:16.... Są w nich trudne do zrozumienia pewne sprawy, które ludzie niedouczeni i mało utwierdzeni opacznie tłumaczą, tak samo jak i inne Pisma, na własną swoją zgubę.

Co może podważać autentyczność Piotra?

1. Inne relacje sugerują, że Piotr był niepiśmienny Dz 4:13, tym samym kwestionowałby sam siebie. Mało prawdopodobne, aby po jakimś czasie poszli do jakiejś ówczesnej szkoły się uczyć.

2. Współcześni uczeni badacze mają wątpliwości również do 1 listu Piotra, ale o ile tam Piotr korzystał z umiejętności pisarskich greckiego Sylwana (1 Pi 5:12), to już na pewno nie pisał 2 listu, ani Piotr, ani jego sekretarz Sylwan. Znawcy języka widzą między tymi listami tak dużą różnicę stylu, że nie do pomyślenia, aby redagował ten sam autor.

3. Autor 2 Piotra w 2 rozdziale zapożycza dużo fragmentów z listu Judy, a tego ostatnio określa się na powstanie między 80-90 rokiem. Skoro Piotr już dawno nie żył, to jak mógł napisać.

4. Dlaczego powstał ten list około 100 roku? Dlatego, że w latach życia Piotra nie było tak poważnych odstępstw w gminach, aby z taką gwałtownością piętnować powstającą herezję, takie skłócenie pasuje na przełom I i II wieku. Ta herezja dotyczyła niespełnionej zapowiedzi paruzji, stąd zmiana kursu autora o odroczeniu na 1000 2 Pi 3:8.

5. Zdradza się w 3 rozdz. wers 2, gdzie przywołuje pamięć nieżyjących już apostołów, a więc już to wskazuje, że jest około 100 roku, gdy już ostatni Jan nie żył. Zresztą gdyby był nim sam Piotr, to po co miał się na nich powoływać, skoro sam był apostołem?

6. Ten list można zaliczyć do tej samej kolekcji co Ewangelia Piotra czy Apokalipsa Piotra. A wszystko robił autor podszywając się pod Piotra, jako oręż do zwalczania przeciwników swych poglądów.

7. Ponadto, pierwsze wzmianki o 2 liście z 220 roku, a jego upowszechnianie można datować na następny wiek.

Choćby te czynniki dają podstawę, że autorem nie mógł być ten Piotr, który był jednym z pierwszych uczni powołanych przez Jezusa, lecz ktoś inny chcący odgrywać kierowniczą rolę swych poglądów. Jak dziś widzimy ten pogląd został przyjęty i włączony do obecnego kanonu NT. I tak prawdopodobnie pozostanie pomimo, że jego kryteria wyznaczające prawo wstępu do kanoniczności byłyby go dyskwalifikowały. Obecne czołowe religie są tak ustabilizowane, że wykrycie kłamstw historycznych dokumentów będzie nadal uważać się za "opatrzność Bożą". W naukach świeckich jest szybka tendencja do poprawiania błędów, ale w kwestiach teologicznych niema takiej potrzeby. Zakorzeniona tradycja i zwyczaje są silniejszym spoiwem podtrzymywania ich, niż prawda historyczna burząca wielowiekowe zapisy.
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
http://cms-designs.de
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Brak postów.
http://cms-designs.de
Ostatnie Artykuły
Wyjątki życiorysu - ...
Paraklet
Dzień śmierci Jezusa
Sprzeczności wokół ś...
Pisarze I-IV w.
http://cms-designs.de

Załóż : Własne Darmowe Forum | laptopokazja.pl | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie