Moja własna strona na serwerze vg1.pl
Główne kategorie | Biblie i ... | Apokryfy | Artykuły | Apologie I-IV w. | Św. księgi? | Książki i opinie | Archeologia | Religia a ateizm | Wydania dot. ŚJ | Dokumenty ŚJ | Linki | Wersety | Doktrynalne | Ex ŚJ | Filmy | Transmisje rel. Grudzień 16 2019 14:48:45
Nawigacja
Główna
Szukaj
Galeria
Kategorie Newsów
Download
Forum
FAQ
Kontakt
http://cms-designs.de
Kim jest autor IV Ew.
Ewangelia według św Jana.
Tak nadano tytułowe miano IV Ewangelii (Ew.) według kolejności Noego Testamentu (NT) lub Pisma greckie, jak niektórzy zwą.

Do niedawna istniał przeważający pogląd, że Ew. Jana napisał ją osobiście uczeń Jezusa, jeden z dwunastu. Jednym z pierwszych był Orygenes, który przypisuje apostołowi Janowi w swych komentarzach. Oraz wyciągając wnioski z frazy ,,umiłowany uczeń" (Ja 13:23; 19:26; 21:7). Natomiast to, że podczas pisania nie zamieścił swego imienia, wynikało z jego grzeczności nie wywyższania się. Tymczasem większość współczesnych badaczy podchodzą krytycznie do badań, nie podziela poglądu, jakoby autorem był ten Jan, ktory należał do pierwszych dwunastu znających Jezusa osobiście. A jeśliby, to mógłby być inny Jan. Jest wiele argumentów (pomijając różne metody krytyczne, uwypuklę niektóre z nich ) , ale ograniczę się do tych najprostszych, które spotkałem w opracowaniach specjalistycznych.


  • Ja 21:24 bw ... uczeń, który składa świadectwo o tych rzeczach i to napisał; a wiemy, że świadectwo jego jest prawdziwe.
  • Zauważmy różnicę uczeń który składa świadectwo pomińmy - słowne, czy pisane) i to od niego autor czerpie informacje, które siebie zalicza do ,,a wiemy [czyli ktoś inny niż ów uczeń], że świadectwo jego [apostoła Jana] jest prawdziwe. Wynika więc niezbicie, że autorem nie jest naocznym świadkiem zdarzeń Jezusa, lecz czerpie ze źródła ,,jego", czyli pisanej w osobie drugie. Tak więc, gdyby autorem był Jan, a był on naocznym świadkiem obecnym śmierci Jezusa, to nie powoływał by się na kogoś innego. Również styl redakcji nie pozwala przypuszczać, aby pisał pod dyktando apostoła Jana.

  • Zapowiedź, że Piotr umrze przed ponownym przyjściem Jezusa Ja 21:17-19 , czyli wcześniej niż zapowiedziane ,,to pokolenie". Tak wierzono w początkowym okresie, iż po jego śmierci Jezusa do ponownego przyjścia i zaprowadzenie Królestwa nie będzie dłuższy okres niż 1 pokolenie życia Mat 24:34 (Zauważmy, że jest zapowiedź o tym pokoleniu, czyli współcześnie żyjącym apostołom I wieku, a nie jakimś przyszłym. Po śmierci Jezusa nadal chcieli się upewnić, czy w czasie ich życia? Czy to zmartwychwstanie Jezusa jest tym zapowiedzianym przyjściem ustanowienia Królestwa Dz 1:6. Tymczasem nieco dalej następuje zwrot Ja 21:21-23, że umiłowany uczeń [Jan] umrze. Dlaczego nastąpiło podważenie pierwszego, że nie umrze? Część badaczy uważa, że 21 rozdział Jana został napisany w gminie, gdzie żył Jan, ale skoro zmarł i zapowiedź Jezusa się nie spełniła, więc trzeba było jakoś to wyjaśnić, co też zrobiono jak zrobiono przez jednego z członków tej gminy. No więc jest to ten argument, że nie mógł być Jan redaktorem tej IV Ewangelii.

    Dlaczego takie przeredagowanie. To jest podobnie jak z nauczaniem przez Świadków Jehowy wywodzących się od Badaczy Pisma Świętego o wyliczaniu czasu nadejścia końca Armagedonu (Ob 16:16), kolejno w latach: 1914, 1918, 1925, 1975, 1984/1994, 2034?* Kiedy nadeszły przepowiadane lata i się nie sprawdziły, to ukradkiem podejmowano próby przemodelowania, na nowszą interpretacje. Zalecają też niszczyć starszą literaturę, która zawiera treści ukazujące o niesprawdzonych się naukach. Gdyby mogli, to byliby na wzór wczesnych chrześcijan palili wszystkie inne niezgodne z ich nauką Dz 19:19. Być może palono nie tylko książki o magii, ale i własne wewnątrz podczas wzajemnego oskarżania się o herezje. Z tego powodu pierwsze trzy wieki jest tak ubogie w dokumentacje rozwijającego się chrześcijaństwa. Natomiast porównując IV Ew. z Ew. synoptycznymi dostrzegamy dość istotne różnice, jak chociaż to, że z Syna Bożego u synoptyków, to w IV Ew. widzimy już przemianowanie na naturę Boga, dając nowe podwaliny pod dogmat Boga w Trójcy.

    Szwy literackie


    Może nie wszystkich to przekona, ale daje do myślenia, że niespójność w narracji stanowi jeden z najmocniejszych dowodów, iż autor Ew. korzystał z kilku źródeł pisanych. Gdyby był nim naoczny świadek Jan, to pisałby co widział osobiście, a nie posiłkował się innymi źródłami. Niektórzy mogą powoływać na Papirus Rylands 457, datowany na 120-125 r. n.e., jako wczesny dowód. Tylko o czym ma świadczyć ten skrawek wielkości karty kredytowej, jakoby autentyczność pisma ap. Jana? A jeśliby nawet to, że była to pierwsza kopia apostoła Jana, to czy to ma potwierdzać prawdziwość całości Ew. Jana w obecnej formie dzisiejszego kanonu? Nie.


    Postaram się w telegraficznym skrócie (choć i tak będzie to dość obszerne jak na forumowy post) zaprzeczyć takiej tezie w formie streszczenia, korzystając z argumentów specjalistycznych badaczy. Naoczny świadek wydarzeń nie będzie korzystał z relacji osób drugich, a już wogóle od kogoś, kto nie był naocznym świadkiem. A tak jest właśnie z autorem IV Ew. który „szyje” Ew. z kawałków swych poprzedników, którzy też scalali jakiś fragment z fragmentem. Mogą to być np. jakiś zapis o sądzeniu Jezusa przez Piłata, jak powyższy Papirus, a to z czyjegoś innego opisu rozmowy z Nikodemem, a to tylko z krążącego przekazu ustnego z pobytu w Świątyni itd. aż w końcu jakiś Jan, ale nie Jan apostoł gdzieś około 100 lat po śmierci prawdziwego ap. Jana zakończył ten błam literacki. Aby to uzasadnić, że tak było, oto wyjątki argumentów.



  • Ja 14:31 ... Wstańcie, idźmy stąd!
    Ja 18:1 To powiedziawszy, Jezus wyszedł z uczniami swymi ...
  • Te dwa wersety są autentycznym ciągiem. Co się stało, że wepchnięto trzy rozdziały 15-17 w sposób zakłócający naturalny rytm? Czy nie jest to argument, że w pewnym momencie wstawił od kogoś innego podczas redagowania?
  • Ja 13:36 Rzekł do Niego Szymon Piotr: Panie, dokąd idziesz?
    Ja 14:5 ...Tomasz: Panie, nie wiemy, dokąd idziesz...?
    Ja 16:5 [Jezus] nikt z was nie pyta Mnie: Dokąd idziesz?
  • Zauważmy, że zostaje złamany porządek chronologiczny. Powinno najpierw być pytanie Jezusa z Ja 16:5 "nie pytacie mnie", a dopiero później reakcja uczni pytających. O czym to świadczy. Czy nie o tym, że szył z tego co mu z "nieba spadło"? Gdyby był znał i chodził osobiście z Jezusem, to by nie pisał w szyku ze swych osobistych wspomnień?

  • Pomijając na razie gwarę, którą się posługuje tak odmienną od słownictwa apostołów synoptycznych - cuda -, autor tej Ew. stosuje synonim - znaki -. Czy nie świadczy, że nie stosując słownictwa apostołów zdradza tym samym, że pochodzi zupełnie z innego środowiska? Ale w związku z tym jest jeszcze coś./li>
    Ja 2:11 Taki to początek znaków uczynił Jezus w Kanie Galilejskiej. ..
    Ja 4:54 Ten już drugi znak uczynił Jezus ...
    Teraz przyjrzyjmy się wersetowi między wyżej wymienionymi.
    Ja 2:23 ...wielu uwierzyło w Jego imię, widząc znaki, które czynił
    Czy to normalne, aby po 1 znaku uczynił Jezus jeszcze wiele innych znaków a po nich w 4 rozdziale nazwał drugim znakiem którego dokonał. Czy nie świadczy to, że nie do końca potrafił składać czyjeś "łatki"? Ktoś, kto opisuje swą pamięć, będzie raczej robił to bez zająknięcia i w środku nocy po przebudzeniu.

  • Jeszcze raz przyjrzyjmy się temu wersetowi, ale na inną okoliczność.
    Od wersetu Ja 2:23 Jezus przebywa w Jerozolimie prowadząc rozmowę z Nikodemem, aż do wersetu Ja 3:21
    I co się w tym momencie dzieje?
  • Ja 3:22 Potem Jezus i uczniowie Jego udali się do ziemi judzkiej...
    Jak to możliwe, że będąc w ziemi judzkiej, idzie do ziemi judzkiej? Przecież Jerozolima jest centrum Judy. Wróćmy z Jezusem do Jerozolimy o czym w
    Ja 5:1 Potem było święto żydowskie i Jezus udał się do Jerozolimy.
    Przebywa tu do końca tego rozdziału by następnie
    Ja 6:1 Potem Jezus udał się na drugi brzeg Jeziora Galilejskiego,
    Zastanawiające, czyż nie? Spójrz na mapkę obok, aby ułatwić wizualnie, że będąc w Jerozolimie ok. 80 km. od jeziora oświadcza, że idzie na drugi brzeg. Uczeni nazywają to, wszywaniem łatek z różnych źródeł wrzucane w miejsca, które zakłócają istniejący ciąg.

    Oczywiście niektórzy będą próbować wyjaśniać te nieścisłości w jakiś sposób, więc jestem ciekaw jak?
    Komentarze
    Brak komentarzy.
    Dodaj komentarz
    Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
    Logowanie
    Nazwa Użytkownika

    Hasło



    Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
    Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

    Zapomniane hasło?
    Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
    http://cms-designs.de
    Shoutbox
    Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

    Brak postów.
    http://cms-designs.de
    Ostatnie Artykuły
    Wyjątki życiorysu - ...
    Paraklet
    Dzień śmierci Jezusa
    Sprzeczności wokół ś...
    Pisarze I-IV w.
    http://cms-designs.de

    Załóż : Własne Darmowe Forum | laptopokazja.pl | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie